Lediga tjänster

Utvecklare som vill växa med oss

Plats: Malmö Tillträde: Så snart som möjligt

Utmaningen framför oss

Vår lösning är baserad på EPiServer och har hittills motsvarat våra behov väl, både vad gäller funktionalitet och skalbarhet. Nu ser vi däremot behovet av att kunna ta fram andra typer av produkter och ytterligare förbättra prestanda och skalbarhet.

Vi har därför tagit fram en skiss på ny arkitektur som börjar jobba mot så snart som möjligt. Det blir inget ”green field”-projekt, där vi kastar allt gammalt och börjar om på nytt, utan vi tar det i samband med andra projekt om vi kan.

Men det är nu det blir riktigt spännande: Vi har en av Sveriges största EPi-siter om man ser till mängden material, och vi kommer börja jobba på en headless lösning baserat på EPiServer. Dessutom kommer vi skapa en mängd kringtjänster baserat på de senaste webbteknologierna.

 

Är du den vi letar efter?

Först och främst söker vi någon som kan vara ”dragloket” vad gäller moderna webbteknologier. Vi ser gärna att du jobbat med React och kan vara den som tillför den kompetensen till teamet. Utöver det är intressanta kompetenser så klart .net, SQL Server och EPiServer, men även kompetens (eller intresse) kring dokumentdatabaser (tex MongoDB), köhanterare (t.ex. RabbitMQ), minneslager (t.ex. Redis) och devops (t.ex. Docker) är intressanta.

Detta är ingen kravlista. Det är en fingervisning om vad vi kommer jobba med framöver, och har du bara intresset och kompetensen att ta till dig ny kunskap så kommer du att passa hos oss. Vi lär oss nya saker varje dag, och det vill vi att du ska göra också!

Om du vill jobba i ett riktigt bra team, i ett växande företag och med de senaste teknikerna är detta en fantastisk möjlighet!

 

Om oss – dina kommande kollegor

Vi är ett relativt nytt team som skapats under det senaste året, tidigare var utvecklingen primärt utlagd på partners. Tack vare det har vi själva kunnat forma hur vi arbetar.

Arbetsplatsen

Vi sitter i moderna lokaler på Baltzarsgatan i centrala Malmö med allt det innebär: Gott om lunchrestauranger, möjlighet att fixa ärenden på lunchen, bra pendling mm. Vi är ungefär 50 stycken på kontoret i Malmö, varav 7 på utvecklingsavdelningen, vilket gör att vi på utvecklingsavdelningen sitter tillsammans med våra beställare och har nära till både verksamhet och verklighet.

Utvecklingsavdelningen består till 100% av män än så länge, men kontoret i Malmö till 40% av kvinnor. Av ledningsgruppens 6 medlemmar är en kvinna. Kan vi bli bättre? Ja, det kan vi absolut.

Arbetstider

Vi arbetar normala arbetstider. Det är bara i undantagsfall det blir övertid, dvs när vi har något akut problem som måste lösas. Vi kör inte övertidsdagar eller veckor i sträck för att nå en deadline.

Vi har flex, men standup är kl. 09:00 och då är alla på plats. Behöver man komma senare, gå tidigare eller ta extra lång lunch för att lösa något utanför jobbet är det helt okej. Livet ska fungera på alla plan, och de flesta av oss har barn med full förståelse för VAB, tandläkartider, utvecklingssamtal och allt vad det kan vara. Vill man gå ner i arbetstid går det såklart också bra.

Vi tror på att sitta tillsammans som team och att det är då kommunikationen fungerar som bäst. Därför jobbar vi bara hemma när situationen kräver det, t.ex. om man måste vänta på en hantverkare, vara hemma med barn som inte klarar sig själva eller om kollektivtrafiken havererar.

 

Hur vi jobbar

Vi arbetar enligt Kanban-metoden, där det viktiga är att få ett jämnt flöde och en bra kvalitet på det man släpper ifrån sig (så det inte kommer tillbaka och stör flödet). Alla i teamet delar på alla arbetsuppgifter, dvs kravställning, skriva testfall, prata med verksamheten, koda, granska andras kod, testa och deploya.

Vi har heller inga ”experter” så tillvida att en viss person alltid tar uppgifter inom ett visst område eller en viss teknik. Det är fritt för alla att välja bland de uppgifter som är redo för utveckling, sen hjälper vi varandra. För vi tror att alla duktiga utvecklare är nyfikna och villiga att lära sig nya saker, och då ska man få göra det också.

Vi ser parkodning som det bästa sättet att sprida kunskap i teamet och uppmuntrar det. Om du vill parkoda kommer du aldrig få höra att ”det tar för lång tid” eller ”vi har för få resurser” eller något annat dumt.

Varje fredag eftermiddag har vi avsatt till ”innovationstid”, då lämnar vi våra vanliga platser och sätter oss i ett stort mötesrum och utforskar nya tekniker, tar fram nya funktioner i systemet som vi tror kan underlätta för våra användare eller fixar till grejer som vi inte fått tid till annars. Det har faktiskt hänt några gånger att vi hoppat över innovationstiden när annat har varit mer pressat, men då har vi kompenserat genom att ta en hel dag utanför kontoret i stället.

Varannan vecka har vi retro där vi går igenom hur det har funkat den senaste tiden och tar fram actions på hur vi kan bli bättre. Dessutom har alla i teamet en ”walk & talk” med mig en gång varannan vecka. Vi tar helt enkelt en promenad och kan på ett otvunget sätt snacka igenom hur det går och diskutera igenom saker man inte vill ta med hela teamet.

 

Praktiskt

Vi praktiserar provanställning för alla nyanställda. Har man väl gått igenom hela rekryteringsprocessen är det väldigt osannolikt att provanställningen skulle avbrytas, men det är en liten försäkring, både för oss och för dig, om någon av oss mot förmodan inte känner att det funkar.

Fr.o.m. augusti 2018 kommer vi att ha kollektivavtal.

 

Rekryteringsprocessen

Vi tar emot ansökningar löpande. Har du inget CV är det inte hela världen, då tar vi ett snack på telefon först bara. Sen får du träffa mig så att vi kan stämma av att rollen är intressant både för oss och för dig. Därefter får du träffa teamet, så du får en känsla av dina framtida kollegor, och vi får möjlighet att stämma av det tekniska. Är det fortsatt intressant för alla träffas du och jag igen och går igenom det praktiska.

När du väl börjar kommer du få gå igenom ett introduktionsprogram där du får en genomgång av vad alla avdelningar gör, vår utvecklingsprocess och den tekniska lösningen.

 

Om Draftit

Draftit startades 2004 med målet att göra kunskapen kring juridik tillgängligt för en bredare målgrupp och hjälpa dem att fatta beslut på korrekta grunder. Idag finns 37 anställda på Draftit AB i Malmö, 32 anställda på systerbolaget Draftit Privacy fördelade på flertalet orter, med delat administrativt säte i Arvika. Under 2017 uppgick omsättningen till över 70 miljoner, där Draftit AB stod för 45 miljoner med en fortsatt växande portfölj av tjänster.

 

Kontakt

Skicka din ansökan till martin.lundhgren@draftit.se. Bifoga gärna CV eller en länk till din LinkedIn-profil.