Ett samtal med vår nya VD: “Varje person i en organisation vill känna att de bidrar”

 

En början på något nytt…

Efter årsskiftet blåste förändringens vindar på Draftit. En ny VD klev in. Han kom från andra sidan Atlanten efter ett decennium i USA. Men Skåne är hemmaplan för PeO Rydgren, och det verkar som att han redan funnit sin plats i den stora familj som Draftit erbjuder.

– Jag började i slutet av januari och kan inte riktigt komma ihåg hur det var innan, berättar Peo med ett lågmält skratt. När någon säger att: “Du har varit där i fyra månader” så är min känsla att: Nej, det är fel. Det måste ju vara flera år.

Det är framför allt människorna på Draftit som gjort starten till en behaglig resa. Redan från första mötet med Oscar Rudby (grundare och f.d. VD) fick PeO känslan av att Draftit med sina lösningar verkligen tillför ett genuint värde för sina kunder. Den positiva känslan fortsatte även när han nu gjort sig hemmastadd på kontoret i centrala Malmö. På frågan om det var något som överraskade honom positivt förklarar PeO:

Det är ett väldigt högt engagemang från alla – både från personalen, ägardelen och styrelsen. De miljöer jag har varit i tidigare har varit betydligt tuffare. Draftit känns väldigt kreativt och möjliggörande.

 

“Jag är ju egentligen programmeringsnörd”

I början av karriären var det inte ledarskap som stod på agendan. Istället är PeO i grunden civilingenjör:

– Jag är ju egentligen elektronik- och programmeringsnörd. Så det hade jag tänkt att jag skulle arbeta med genom livet. Men det försvann väldigt kvickt när jag rätt så tidigt förstod att jag kunde göra bättre skillnad som ledare.

Så vad gör då PeO till en bra ledare?

– Jag försöker att ha ett öppet sinne. I mitt fall har jag jobbat som ledare i 25 år, men man ska minsann inte tro att man har alla lösningar. Utan varje situation förtjänar att man förstår vad som verkligen behövs. Jag försöker alltid ha en ödmjuk inställning till varje utmaning. Sedan kan man ju inspireras av andra, till exempel genom att skapa en kultur där man får feedback från alla i sin omgivning.

Trots många års studier kom han aldrig tillbaka som konstruktör, utan har arbetat som VD, utvecklingschef och projektledare. Den senaste koncernen han arbetade för stannade han i 18 år, med primärt fokus på den amerikanska och skandinaviska marknaden. Utav dessa spenderade han 11 år i Florida, innan familjen i höstas flyttade tillbaka till Sverige.

 

Är det en stor skillnad att leda amerikaner jämfört med svenskar?

Alla av oss vet hur det är att arbeta i en svensk organisation. De flesta av oss har nog också en tanke om hur amerikanska organisationer fungerar. Under vår pratstund kändes det viktigt att fråga PeO om det faktiskt är en stor skillnad att leda i USA jämfört med Sverige?

– Bara det ämnet i sig är jättespännande. Det är jätteskönt att komma till USA eftersom folk gör exakt vad man ber dem om, säger PeO med glimten i ögat.

PeO fortsätter att beskriva hur hemsk den miljön kan vara, men påpekar också att det finns en sund tanke med den modellen. Det får nämligen var och en att fråga sig själv: Vad har jag gjort för företaget idag?

I den svenska arbetskulturen finns det en självständighet och vetgirighet bland medarbetare som i slutet av dagen är ovärderlig. För när man i USA implementerar en förändring så sitter personalen ofta tysta. I Sverige kräver däremot nästan alla att förstå vad som händer.

– Jag brukar göra den liknelsen att om man i Sverige säger att “Nu delar vi ut VD-skapet, så var och en får vara VD i en månad.” I ett svenskt bolag så skulle det gå bra. I ett amerikanskt bolag skulle personalen däremot bli helt ställd. Med den svenska mentaliteten utmanas ledarskapet när förändringar ska drivas igenom med feedback och frågor. Det gör också att man tidigt får en komplett bild över de verkliga utmaningarna.

 

Korrekta beslut är enkelt med HR Expert

HR Expert är mer än en digital lagbok. En digital plattform är enkel att ha med sig, och framför allt så ser vi till att all information alltid är uppdaterad enligt aktuell lagstiftning.

Med ett juridiskt stöd tar HR och personalansvariga korrekta beslut i det dagliga arbetet. Testa ni också!

Utforska HR Expert

 

“Varje person i en organisation vill känna att de bidrar”

Redan från start har PeO tagit med sig transparens och förändringsledning till Draftit. Med ett tydligt fokus på resultat i grupp involveras alla i Draftits målsättning och resan dit. Han tror genuint på att varje person vill känna att de behövs och gör sitt bästa, och att det är viktigt att skapa en kultur som bejakar de kvaliteterna:

Varje person i en organisation vill känna att de bidrar. Om vi skapar en kultur där fler kan bidra med sin egen förändring och hjälpa till med idéer, då har man helt plötsligt skapat en kultur som är öppen, motiverande och mycket enklare kan följa verksamhetens behov.

Likaså är stoltheten över Draftits produkter en del av företagskulturen som PeO värderar högt. Redan när han träffade f.d VD och medgrundare Oscar Rudby fick han en genuin känsla av att produkterna som Draftit erbjuder verkligen tillför ett värde för kunderna. Han vänder bort blicken och sjunker för en kort stund in i sina tankar innan han fortsätter:

– Att inte ta kunderna för givet tycker jag är en styrka som Draftit har. Det är viktigt att vi i bolaget fortsätter bygga på styrkan i våra produkter och att vi tillåter oss vara stolta över resultatet. När man förstår varför kunderna väljer våra produkter så blir man inspirerad och känner att: Det här är jäkligt coolt!

 

Stoltheten över produkterna och nöjdheten bland kunderna

Tidigt var PeO tydlig med att han ville ut och träffa kunder. Han fortsätter med att förklara hur man kan ha många hypoteser, men det är inte förrän man kommer ut till kunderna som man verkligen förstår vad värdet är. Grunden som ingenjör leder också till en känsla för detaljer, även om han påpekar att han hellre ser till helheten:

– Vi har produkter som vi vet löser vissa behov. Men hur ser vi till att kunden förstår hur våra produkter kan hjälpa dem i vardagen? Vi måste vara tydliga på ett effektivt sätt, både för kundens och vår egen skull.

Kundmötena har bland annat skapat en förståelse för hur vi kommunicerar värdet av våra verktyg. PeO avslutar med att betona hur viktigt det är att bevara grunden i våra lösningar, även om det alltid är spännande med utveckling:

– Det viktigaste är att vi fortsätter vara bäst på de produkter som våra kunder redan har valt och är nöjda med. Samtidigt så har vi väldigt spännande uppslag på hur vi ska förbättra hur våra kunders förmåga att föra ut kompetensen i sin organisation på ett effektivt sätt. Det här kommer bli jättespännande!